70 évvel ezelőtt, 1950 márciusában kezdődött: a Bulli világsikere
A Volkswagen Haszonjárműveknél rendkívüli történelmi évfordulót ünnepelnek. A Transporter - más néven Bulli, Kombi, Volkswagen kisbusz, kisteherautó vagy mikrobusz - a világ leghosszabb gyártási időszakával büszkélkedhet.
Már a koncepció megjelenése is legendás, mert a Bogár mellett Európában a
gazdaság fejlődése során egy nagyobb járműre is szükség volt. A Volkswagen egy
kompakt haszongépjárművet gyártott, maximális helykihasználással: a boxer motort
hátulra építették, a vezető messze elöl ült, és nagy volt a tér a kettő között. Ezek a
T1 - a kisteherautó első nemzedékének jellemzői, amelyet a Volkswagen mérnökei
fejlesztettek ki.
A T1 - 1950-től 1967-ig
1949. november 11-én a Volkswagen felfedte a médiának egy kézi összeszerelésű
szállító jármű, egy furgon jellegű autó prototípusát. Ami akkor még mindig hiányzott,
az a név volt. A Volkswagen már 1949-ben lépéseket tett, többek között a „Bully”
név védjegyként való szabadalmi bejegyzésére. Ám ezt egy kisebb balszerencse
kísérte: egy másik cég bebiztosította magának a jogokat e név használatára.
Mindettől függetlenül a VW előkészületeket tett a név nyilvános felhasználására: a
Volkswagenen belül Bully-ként használt nevet gyorsan Bulli-ra változtatták.
Megszületett tehát a furgon nem hivatalos neve. Ám több mint fél évszázadba telt,
mire a Volkswagen Haszonjárművek márka 2007-ben véglegesen megkapta a
védjegyhez fűződő szabadalmi jogokat. Ezután a sorozat minden modellje
megszerezhette a hivatalos nevet, amelyet rajongói már évek óta használnak.
A Bulli története egy valódi időutazás. Az 1950-es évről a ma embereinek vagy
nincsenek emlékei, vagy csak kevés olyan, amelyek 70 évvel ezelőttre nyúlik vissza. A zene segít áthidalni az évtizedek közötti távolságokat. 70 évvel ezelőtt Bing Crosby volt zenei szupersztár; a"Fehér karácsony" című dala azóta is minden idők legtöbbet eladott dalának számít. A Volkswagen akkoriban csak egy induló vállalkozás volt., legújabb termékével: a Transporterrel. A motor és a sebességváltó a Bogárból származott; a karosszéria, beleértve a megerősített alaplemezt, viszont már új fejlesztés volt. A maximális hasznos teher elérte a 750 kg-ot, ami már méltó volt a „gazdasági csoda” megjelölésre. Az autóba az oldalsó ajtókon, vagy később
az utas oldalon lévő opcionális tolóajtón keresztül lehet bejutni. A T1-et furgonként,
ablakokkal rendelkező utasszállító járműként és nyolcüléses minibuszként indították
útra.
A még ennél is legendásabb Bulli 1951-ben jött: ez volt a „Micro Bus De Luxe” -
amelyet nem hivatalosan „Samba busznak” hívtak - ez már körbefutó ablakokkal,
egyedi tetőablakokkal és összecsukható napfénytetővel jelent meg a piacon. Egy
évvel később megjelent a pick-up változat, az '50-es évek kisteherautója. Ebből a
sorozatból gyorsan felbukkantak a különböző karosszéria változatok is. A Westfalia
a kemping változattal járult ehhez hozzá: egy olyan modullal, amelynek
köszönhetően ez a gépkocsi lett az első kompakt lakóautó. 1956-ban a termelést
áthelyezték a hannoveri új üzembe, hogy jobban ki tudják elégíteni a jármű iránt
folyamatosan növekvő igényeket, illetve 1957-től kezdődően már Brazíliában is
gyártották. Utódja 1967-ben történt piaci megjelenéséig megközelítőleg 1,9 millióan
vásárolták meg az osztott szélvédővel és jól megkülönböztető orrával rendelkező
Transportert, és ezzel a gépkocsi világméretű sikerré vált.