Újdonság a ŠKODA-ról
2022.06.19.

A legenda folytatódik: az új ŠKODA FABIA RS Rally2

Az új ŠKODA FABIA RS Rally2 a cseh autógyártó népszerű szériamodelljének negyedik generációján alapul. Ez egy vadonatúj versenyautó, amely kihasználja a széria FABIA erősségeit, többek között a kifinomult aerodinamikát, a karosszéria merevségét és az új arányokat.
skodars

Mindez olyan speciális, a versenyzéshez szükséges tartozékokkal- bukócső, motor, sebességváltó vagy futómű – egészül ki, amelyek tervezése során felhasználták a ŠKODA Motorsport csapatának minden eddigi tapasztalatát annak érdekében, hogy folytatódhasson a rendkívül eredményes előd sikerszériája.
 

Tavaly és idén a ŠKODA Motorsport intenzív teszteknek vetette alá az autót aszfaltos és kavicsos pályákon Csehországban, Franciaországban, Olaszországban, Horvátországban, Németországban, Belgiumban, Spanyolországban és Észak-Finnország szélsőséges éghajlati viszonyai között. Az eredmény egy olyan autó lett, amelyben ismét ott a potenciál, hogy a ŠKODA Motorsport ügyfelei számára sorozatos bajnoki címek szerezzen.

“Egy helyben állni azt jelenti, hogy visszafelé megyünk, és ez különösen igaz a motorsportban. Ezért az új FABIA RS Rally2 kifejlesztésekor az elődmodellnél szerzett tapasztalatokat alkalmaztuk, és minden részletet tovább optimalizáltunk. A cél az volt, hogy továbbfejlesszük a világ legsikeresebb raliautóját. Büszke vagyok a ŠKODA Motorsport teljes csapatára, akik nagy odaadással követték ezt a célt. Szeretnék köszönetet mondani a sorozatfejlesztésben dolgozó kollégáinknak is; a negyedik generációs FABIA tökéletes alapot biztosított számunkra a FABIA RS Rally2-hez” – nyilatkozta Michal Hrabánek, a ŠKODA Motorsport vezetője az új autó bemutatóján.

Az új ŠKODA FABIA RS Rally2 a nagy sikerű elődök nyomdokain halad. A ŠKODA FABIA harmadik generációján alapuló korábbi FABIA Rally2 és FABIA Rally2 evo modellek minden idők legsikeresebb raliautói közé tartoznak. A ŠKODA Motorsport ügyfelei több mint 450 autót vásároltak, amelyek május elejéig 13 091-szer álltak rajthoz, és hihetetlenül hangzó 4186 dobogós helyezést gyűjtöttek össze a világ különböző eseményein, köztük 1714 győzelmet, melyekből négyet a híres Monte Carlo Rallyn.
2015 óta a FABIA Rally2 a WRC2 kategória mércéjévé vált, a gyári csapatversenyzők és a privát legénységek több mint 20 bajnoki címet szereztek Európában, és diadalmaskodtak Afrika, Közép- és Észak-Amerika, Dél-Amerika, az ázsiai-csendes-óceáni térség és a Közel-Kelet regionális bajnokságaiban. Az ezekkel az autókkal versenyző csapatok 100 nemzeti bajnoki címet nyertek, köztük hat cseh és három német bajnoki címet.

Szilárd alapok


A negyedik generációs ŠKODA FABIA a Volkswagen-csoport MQB-A0 platformjára épül, ami számos változást hozott mind az autó arányaiban, mind a műszaki kialakításában. A ŠKODA Motorsport mérnökei ezeket a változásokat a javukra fordították, és a fejlesztés során igyekeztek a legtöbbet kihozni belőlük.


Az új autó formaterve igazán lenyűgöző lett, hiszen a raliautót a lehető legközelebb hozza a szériaautóhoz. A ŠKODA FABIA RS Rally2 a normál változat érzelemdús dizájnját veszi át, és olyan versenyautókra jellemző formákkal egészíti ki, mint a szélesebb lökhárítók, a légbeömlők és szellőzőnyílások, valamint egy új hátsó szárny. A sorozatgyártással való szorosabb kapcsolatot kifejezendő az autó új színösszeállításban mutatkozott be: a hagyományos zöld árnyalatot felváltotta a ŠKODA Motorsport számára készült, élénkebb Green Mamba, amelyet a ŠKODA ügyfelei a sorozatgyártású ŠKODA OCTAVIA RS és ENYAQ COUPÉ RS iV modellekhez rendelhetnek.
 
 
A szériaváltozat kifinomult aerodinamikája remek alapot jelentett a motorsportmérnökök számára. Ez nagyobb mozgásteret adott nekik a versenyautó légellenállásának finomhangolásához, ami a FABIA Rally2 evo-hoz képest jelentős leszorítóerő-növekedést eredményezett. A leszorítóerő csaknem kétszeresére nőtt, aminek következtében javult az autó tapadása és ezáltal a kanyarsebessége is.
Az autó amúgy is elsőrangú biztonsága is nagy lépést tett előre. Természetesen a FABIA RS Rally2 nem használja a szériamodellből ismert biztonsági asszisztens rendszereket és a számos légzsákot. De támaszkodik a rendkívül merev karosszériaszerkezetre, amely lehetővé tette, hogy baleset esetén tovább fokozzák a személyzet védelmének szintjét. A merev karosszéria önmagában azonban nem nyújt elég biztonságot azoknál a sebességeknél, amelyeket egy versenyautóval elérnek, ezért ott van a kötelező bukókeret, amelyet még azelőtt szilárdan ráhegesztettek az autó padlólemezére, hogy a karosszéria többi elemét az autóra szerelnék. Ez biztosítja a hegesztések lehető legjobb minőségét és növeli a biztonságot. Ez a váz összesen 35,8 méter csőből áll.
Az előző generációhoz képest az új sorozatgyártású ŠKODA FABIA mérete is nőtt egy kicsit, anélkül, hogy ez hátrányosan befolyásolta volna az autó tömegét. A ŠKODA Motorsport mérnökei ebből is kihozták a legtöbbet. Az új arányok jobb lehetőséget biztosítanak a súlyelosztás javítására is. Ez pedig a megnövekedett tengelytávval, a jobb aerodinamikával és a pontosabb futómű-beállítási lehetőségekkel (a merevebb karosszériának köszönhetően) együtt jobb stabilitást eredményez. A motortérben is több hely áll rendelkezésre, ami a hajtáslánc területén is előnyös változásokat tett lehetővé.


A rejtőzködő erő


Az új raliautó motorházteteje alatt vadonatúj motor dolgozik, még ha első pillantásra nem is tűnik annak. A Rally2-es autókra vonatkozó szabályok előírják, hogy az erőforrásnak maximum 1,6 literesnek szabad lenniük. Az új motor az elődökhöz hasonlóan négy hengerrel rendelkezik. Az erőforrás alapja a ŠKODA AUTO által az OCTAVIA és SUPERB modellekben használt 2.0 TSI motor. A raliautó számára csökkentették a lökettérfogatot, a motor mégis 214 kW (291 LE) teljesítményt és 430 Nm nyomatékot biztosít. A tesztelések során a pilóták dicsérték, hogy az elődjéhez képest jobb a nyomatékleadása és a gázreakciója. A motor teljesítményének az útfelületre történő átviteléről egy speciális, ötfokozatú szekvenciális sebességváltó gondoskodik, amely az első és a hátsó mechanikus differenciál segítségével mind a négy kerékre elosztja azt. Újdonság a tengelyközi differenciálzár elektrohidraulikus vezérlése, amely lehetővé teszi, hogy az első és a hátsó tengelyek a kézifék behúzásával lekapcsolhatók legyenek, amit a raliversenyzésben gyakran használnak az éles kanyarok gyors bevételéhez.


A szériaautótól teljesen eltérő futómű szintén a versenymodell jellegzetessége. McPherson-rendszert használ, és minden alkatrészt, például a sebességváltót és más hajtáselemeket úgy tervezték, hogy ellenálljanak a raliversenyek extrém igénybevételének. A fékeket – amelyek mindig hűtött és az adott útfelülethez igazított tárcsaféket jelentenek – is ennek figyelembevételével tervezték. Aszfaltos versenyeken a fékek átmérője elől 355 milliméter, hátul 300 milliméter (az autóra 18 colos kerekeket szerelnek), míg kavicsos versenyeken a tárcsák átmérője elől és hátul 300 milliméter (ilyenkor csupán 15 colos kerekeket használnak).


A ŠKODA FABIA RS Rally2 premierje:

A raliautó egyik különleges biztonsági jellemzője a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által meghatározott biztonsági szabványnak megfelelően speciális anyagból készült üzemanyagtartály. Az anyagot úgy tervezték, hogy baleset esetén a lehető legnagyobb mértékben biztosítsa a tartály ellenállását a mechanikai sérülésekkel szemben. A 82,5 literes tartály belsejében speciális hab is található, amely biztonsági tulajdonságai mellett csökkenti az üzemanyag szivárgását. A tartályt alulról egy üvegszál és kevlár kombinációjából készült ház védi. Egyébként pedig a benzin, amelyet a versenycsapatok a tankba töltenek, teljes egészében megújuló forrásból származik, és nem tartalmaz fosszilis összetevőket.
 

Image