Újdonság a Volkswagenről
2018.05.30.

Minden gramm számít

Ultrakönnyű elektromos versenyautóval készül a Volkswagen a Pikes Peakre
vw

A tesztek arra koncentráltak, hogy megtalálják az arany középutat teljesítmény és tömeg között.
Ez a két tényező egy hagyományos belső égésű motoros versenyautóban is függ egymástól, de
egy olyan elektromos versenyautóban, mint az I.D. R Pikes Peak még nagyobb hangsúlyt kell
fektetni erre a területre. A szabály egyszerű: minél nagyobb a teljesítmény, annál nagyobb
akkumulátor kell az autóba. Azonban szinte minden egyes gramm olyan, mint a nemkívánatos
nehezék, főleg egy hegyi versenyben.
A Pikes Peaken a versenyzőknek 1400 méteres szintkülönbséggel kell megbirkózniuk, 2682
méterről indulnak, a cél pedig 4302 méterrel van a tengerszint felett. Romain Dumas-nak az I.D.
R Pikes Peak volánja mögött rengeteg hajtűkanyarral kell szembenéznie, ilyen helyzetben pedig
kifejezetten hátrány, ha egy nehéz autóval kell begyorsítani, vagy hirtelen fékezni egy kanyarban.
Azért, hogy ezt elkerüljék, a Volkswagen Motorsport mérnökei a következő stratégiát követik: az
I.D R Pikes Peaknek olyan könnyűnek kell lennie, amennyire csak lehetséges, de meg kell
őriznie nagy teljesítményét is. A mérnököknek nem kell visszafogniuk magukat, az I.D. R Pikes
Peak kategóriájában ugyanis szinte korlátlan szabadságot kapnak az autók készítői.
Megkapni a lehetőséget arra, hogy felépítsen egy versenyautót teljesen az alapjaitól – ez minden
mérnök álma. „Különleges feladat elkészíteni egy versenyautót erre a 20 kilométeres hegyi
futamra. Jóformán nincs határa az innovációnak, a mérnököknek szabad kezük van” – mondta
François-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport technikai igazgatója.
„A szimulációknak nagy szerepe volt abban, hogy ilyen könnyű lett az autó” – magyarázza Willy
Rampf. Például, az alváz alkatrészeit számítógép segítségével tervezték olyanra, hogy azok
minden várt terhelést gond nélkül bírjanak anélkül, hogy túl nagyok, vagy túl nehezek lennének.
Sőt, a fejlesztői csapat teljesen nélkülözni tudta az olyan különösen drága, versenyautókban
gyakran használt anyagokat, mint például a titánium. „Az alváz, a felfüggesztés és a biztonsági
elemek is szinte teljesen acélból és alumíniumból készültek” – mondta François-Xavier
Demaison.

Amellett, hogy az autó 680 lóerős teljesítményt tud magáénak, nagyon könnyű is, sofőrrel együtt kevesebb, mint 1100 kilogrammot nyom. Ez sokkal könnyebb, mint a Pikes Peak történelmének eddigi rekorder elektromos versenyautói. A relatíve alacsony teljesítmény lehetővé teszi, hogy az I.D. R Pikes Peak akkumulátora olyan méretű legyen, hogy közvetlenül a sofőr mellé és mögé lehessen elhelyezni, ezzel biztosítva a tökéletes súlyeloszlást. Így az elektromos motor az első és hátsó tengelyekre is jól adja le az energiát, miközben a forgató nyomatékelosztás elektronikusan zajlik.


Az I.D. R Pikes Peak alváza és aerodinamikai elemei extrémkönnyű szénszál/kevlár kompozitból
készültek. A tervezés fontos lépései közé tartozott ezeknek az elemeknek az átemelése a Pikes
Peak versenyautóba az I.D. családból, a Volkswagen új, nagy hatótávú teljesen elektromos
autócsaládjából. „A tervezés ezen szakaszában szorosan együttműködtünk a wolfsburgi
Volkswagen kollégákkal” – emlékezik vissza Willy Rampf.


Az I.D. R Pikes Peak pilótafülkéje ultrakönnyű szénszálból készült héjszerkezeti felépítésben.
A pilóta felszerelése is bizonyíték arra, hogy a mérnökök szinte mindent megtesznek az autó
könnyebbé tételéért. Az egyik technológiai partner, az OMP meglehetősen könnyű anyagból
készítette a sofőr tűzálló ruháját, az ülés párnázását és a biztonsági övet is. Még a szponzorok
logóit is rányomtatták a versenyző ruhájára, hogy ne nehezítsék a ruhát a felvarrók.
Azonban egy esetben problémába ütközött a Volkswagen Motorsport csapata, ugyanis a Pikes
Peak verseny szabályai szerint minden versenyzőnek viselnie kell az esemény körülbelül 40 cm²- es logóját a ruháján. Az volt a tervük, hogy ezt is nyomtatják majd. „Az ötletünket
visszautasították. A szabályzat szerint rá kell varrni a logót a versenyző ruhájára. A cérna, amit
használnak majd hozzá olyan nehéz lesz, mint az egész overall” – mondta Demaison.


Videó az autó fejlesztéséről:
https://youtu.be/oMlkrO-okUM