Újdonság a Volkswagenről
2019.11.18.

Több mint 200 ló egy sporttáskában

Az ID.3 a Volkswagen egy új korszakának, az elektromos mobilitásnak a kezdete. Az elektromos hajtást, amely a moduláriselektromos hajtásrendszer-platformján (MEB) alapul, a Volkswagen GroupComponents gyártja. Nem csak kevésbé összetett, mint egy hagyományosbenzin- vagy dízelmotor, hanem elég kompakt is ahhoz, hogy beleférjen egysporttáskába. De hogyan működik valójában a kasseli Componentstelephelyen gyártott elektromos hajtás?
elektromos motor

Az elektromos hajtás alkatrészei
Minden villanymotoron van egy álló állórész, amelynek belsejében forog a
forgórész. Az állórész réz huzaltekercsekből készül. Amikor elektromos áram
áramlik ezeken a tekercseken, egy forgó mágneses mező jön létre az állórészben,
amely a forgórész forogását okozza. A forgómozgás egyszerű fizikai elven alapszik:
a mágnesben lévő ellentétes pólusok vonzzák egymást, míg az azonos pólusok
taszítják egymást. Ezenkívül kétféle elektromos hajtás létezik: állandó mágneses,
kefe nélküli motorok és az aszinkron motorok. Az állandó mágneses kefe nélküli
motor erős állandó mágneses rotorral rendelkezik, amely szinkronban forog az
állórész mágneses mezőjével. Aszinkron gépekben azonban a rotor az elektromos
áramot használja saját mágneses mezőjének generálására, és ennek
eredményeként a forgórész forgása elmarad az állórész mágneses mezőjének
forgásától.

Hajtű tekercselési technológia és következetesen könnyű konstrukció

A Volkswagen új ID.3-ját APP 310 elektromos hajtással szerelték fel. Ez a meghajtó
egy állandó mágneses, kefe nélküli motor. Az „APP” megjelölés a hajtás és a sebességváltó tengellyel párhuzamos elrendezéséből származik, míg az ezt követő szám megjelölés a 310 Nm-es maximális nyomatékból származik. Ennek a hajtásnak a fő alkatrészeit az egyedi gyártás és a Csoport gyártás kombinációjával állítják elő a Volkswagen Group Components különféle gyártóhelyein. A forgórészt és az állórészt a Salzgitterben található alkatrészgyárban gyártják. Az új hajtű módszerű tekercselési technológia megkövetelte egy innovatív gyártási folyamat alkalmazását az állórész összeszerelésében, amelynek során az állórész laminált magjában lévő tereket optimálisan kitöltik sík, előre kialakított réztekercsekkel. Ez növeli a nyomaték sűrűségét és az elektromos hajtás hatékonyságát, összehasonlítva a rézhuzal-tekercsekkel működő hajtással.

A maximális nyomaték alacsony motorfordulatszám mellett is elérhető, ami azt jelenti,
hogy az 1-sebességes sebességváltó elegendő a teljes fordulatszám-tartományhoz.
Mind az elektromos hajtást, mind az 1-sebességes sebességváltót a kasseli
alkatrészgyárban gyártják. A teljes hajtóegység és az 1-sebességes sebességváltó
együtt elég kompakt ahhoz, hogy beleférjen egy sporttáskába. A hajtómű csak kb.
90 kg tömegű és legfeljebb 150 kW (204 LE) teljesítményt képes generálni az ID.3- ban.

Elektromos hajtások Kasselből Európa és Észak-Amerika piacai számára
A jövőben Kasselben gyártják majd az Európában és Észak-Amerikában az MEB
alapjaira készülő járművek elektromos hajtásait. A termelést évi 500.000 darabos
kapacitásra tervezték. Kassel szorosan együttműködik a kínai tianjini gyárral is, ahol
a kínai piac számára párhuzamosan gyártják az elektromos hajtást. A két üzem
együttesen 2023-tól évente akár 1,4 millió elektromos hajtóművet fog előállítani. Ez
azt jelenti, hogy a Volkswagen Group Components a jövőben az elektromos
járművek hajtóműveinek legnagyobb globális gyártója lesz.