1. Hírek
  2. Ritka levegő – Új utakat jár a Volkswagen Motorsport az I.D. R Pikes Peak aerodinamikájával
Újdonság a Volkswagenről

Ritka levegő – Új utakat jár a Volkswagen Motorsport az I.D. R Pikes Peak aerodinamikájával

Az I.D. R Pikes Peak mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, hogyextrém körülményekre fejlesztették. A Volkswagen első tisztán elektromoshajtásrendszerű versenyautóját aerodinamikája tekintetében kompromisszumot sem tűrve készítik fel a világ leghíresebb hegyiversenyére.

Aero Open Corner

A rajtvonal csaknem 2900, a célvonal pedig 4300 méter tengerszint feletti magasságban húzódik. Az alacsony légnyomás miatt itt már egészen más aerodinamikai viszonyok uralkodnak, mint a síkvidéki versenypályákon” – magyarázta François-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport műszaki igazgatója, egyben az I.D. R Pikes Peak fejlesztésének projektvezetője. A viszonylag nyílt versenyszabályzat jóval több mozgásteret kínál a mérnököknek az I.D. R Pikes Peak karosszériájának és hátsó szárnyának kialakítására, mint más versenyágakban.

A Colorado Springs (Amerikai Egyesült Államok) környéki Pikes Peak csúcsára vezető, 19,99
kilométeres kanyargós úton mintegy 240 kilométer/órás sebességet érnek el, ami egy olyan
prototípus számára, mint az I.D. R Pikes Peak, nem is számít igazán soknak – elméletileg
természetesen jóval többre is képes lenne. „Elsősorban az optimális kanyarsebességekre
összpontosítottunk, így a teljes karosszéria a túlzottan nagy légellenállás nélküli, a lehető
legnagyobb leszorító erő jegyében készült” – foglalta össze csapatának feladatait François-
Xavier Demaison.


E stratégia igencsak markáns megjelenésű eredménye az I.D. R Pikes Peak hatalmas, már-már
túlméretezettnek ható hátsó szárnya. „A Pikes Peak magasságán a levegő sűrűsége átlagosan
35 százalékkal kisebb, így a leszorító erő 35 százalékát is elveszítjük a tengerszinti
versenypályákhoz viszonyítva. A hatalmas hátsó szárnnyal azonban e veszteségek egy részét
kiegyenlíthetjük” – emelte ki Willy Rampf, aki évtizedes Formula-1-es tapasztalataival a projekt
műszaki tanácsadója. „Az ötletekben gazdag aerodinamikai fejlesztés eredményeképpen a
verseny során mégis maximális leszorító erőt érhetünk el, amely még a jármű saját tömegéből
adódót is felülmúlja.”


A Volkswagen Motorsport 1:2 méretarányú modellel tesztelte a szélcsatornában Pikes Peak
versenygépének számos különböző változatát, majd a karosszéria – immár életnagyságban – a Porsche weissachi fejlesztési központjában kapta meg az utolsó simításokat. „Nagy előny, hogy a teljes vállalatcsoport forrásai rendelkezésünkre állnak” – hangsúlyozta François-Xavier
Demaison.

 

Az új komponensek gyakran az igen gyors háromdimenziós nyomtatással készültek. „Mintegy
kétezer alkatrészt nyomtattunk, rengeteg időt takarítva meg” – idézte fel Dr. Hervé Dechipre, aki
a Volkswagen Motorsport CFD-mérnökeként az I.D. R Pikes Peak aerodinamikájáért felel.
Noha az I.D. R Pikes Peak elektromos hajtásrendszere intenzív hűtést igényel, frisslevegő-
szükséglete jóval elmarad a belsőégésű motorokétól, emellett légbeszívást sem szükséges
kialakítani az együttesen 500 kW (680 LE) teljesítményű elektromos motorok számára. A
karosszéria szükséges nyílásainak méretét aerodinamikai szempontból nagy előnyként ennek
megfelelően csökkenthették. Negatív hatást gyakorol ezzel szemben a hűtés hatékonyságára a
ritka magaslati levegő.


Az optimális kompromisszumok kiszámítására az ANSYS technikai fejlesztőpartner szimulációs szoftverét vették igénybe. „Ez a feladat nem oldható meg egyedül a szélcsatorna adataival, ahol például a ritka levegő sem állítható elő a valóságban” – mutatott rá François-Xavier Demaison.


„Itt nagy segítséget jelentett a szimuláció a hűtőrendszer szükséges méreteinek
meghatározásában.”

A fejlesztési eredményeket mindeközben részletes tesztek során optimalizálták, az amerikai
egyesült államokbeli eredeti versenyhelyszínen pedig május végére tervezik az első
menetpróbát. Romain Dumas pilóta és a Volkswagen Motorsport csapata számára ekkor indul a felkészülés hajrája a „Pikes Peak International Hill Climb 2018” június 24-i futamára, ahol a cél az elektromos hajtásrendszerű prototípusok jelenleg 8:57,118 perces rekordjának megdöntése.

 

 

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.